Start Tävlingsverksamheten Cykel-trial

Cykel-trial

 

Filleupp

  Prövning, Påfrestning, Vedermöda...

  Så beskrivs ordet trial i Prismas Engelsk-Svenska ordlista. Det stämmer riktigt bra in på vad   trial innebär som sport. Att ta sig fram på en cykel i svår terräng kan vara en påfrestande       prövning. Cykeltrial går nämligen ut på att ta sig fram på en terrängbana utan att sätta ner       fötterna. Om så sker belastas föraren med en prick och den som har minst antal prickar         vid tävlingens slut vinner. Enkelt!?

  Var kör man?
  För det mesta kör man trial i naturen i stenig terräng. Det passar även utmärkt att köra trial     på konstjorda banor, eller var helst man kan hitta ett hinder att bemästra.

  Hur tävlar man?
  På en tävling skall man köra ca. tjugo sektioner. Varje sektion består av en inhängnad i         vilken man skall ta sig från start till mål genom att följa pilarna för den klass man kör i.           Körningen är dessutom tidsbegränsad till två minuter per sektion.

 

 På vad cyklar man?
Cykeltrial körs på en trialcykel.(!)
Det finns två klasser på cyklar. 20 tum och 26 tum. Vilket man föredrar är nog mest en smaksak. I Sverige tävlar man dessutom i samma klass oberoende av cykelstorlek.
De mest utmärkande dragen hos en trialcykel är en ram som bör vara så låg som möjligt för att inte vara i vägen och med en geometri som gör den lätt att manövrera.
Ett brett styre gör det lite lättare att hålla balansen och feta däck med lågt lufttryck ger bästa förutsättningarna för bra fäste. Bra bromsar är ett måste om man skall kunna hålla cykeln på plats.

Skydd!
Kör ALDRIG trial utan en bra cykelhjälm. Handskar och ankelskydd skall man oxå ha. Även ryggskydd och benskydd kommer till användning ibland.
För att tävla måste du ha visst skydd.

Utrustning cykel

Cykeln:
Trialcyklar delas in i två typer. 20 tum och 26 tum.

Utmärkande drag:
Trialcyklar har normalt bredare fälgar och fetare däck för bra stabilitet och bra fäste. Ett brett styre gör det lättare att hålla koll på cykeln.
Bra bromsar är ett måste om man skall kunna låsa hjulen ordentligt. Vanligast är hydrauliska fälgbromsar, men även skivbromsar kommer starkt. En bra V-broms kan också fungera.

26"
En 26-tummare påminner en del om en vanlig mountainbike, men den har en annorlunda ramgeometri. Kedjestagen är kortare (d.v.s. bakhjulet sitter närmare pedalerna) och framgaffeln sitter i en brantare vinkel (eller överröret är längre om man vill se det så). Dessutom skall ramen vara så låg som möjligt för att ge plats åt föraren. Har man en vanlig men låg (~13-15") MTB-ram liggande, så kan det vara ett hyfsat alternativ att bygga sin första trialhoj på.

20"
En 20-tummare består till större del av specialkomponenter. Kostar från 5000:- och en bra bit uppåt.

Av största vikt:
Att ha en så lätt cykel som möjligt underlättar givetvis när man skall ta sig upp på saker. De billigaste cyklarna kan väga 12 kilo eller mer, medan de dyrare kan ligga på runt 9 kilo både för 20 och 26 tum. Vill man, går det att få ner vikten ytterligare. Komponenter som är både lätta och hållbara kostar tyvärr en hel del.

Vill du titta närmare på trialcyklar finns det länkar till många trialcykeltillverkare på vår länksida.

Skydd:
Kroppen skall skyddas även när man kör cykeltrial.
En bra cykelhjälm är en självklarhet. Heltäckande handskar och kläder är bra mot skrubbsår. Ett ryggskydd behövs när man börjar komma upp på lite höjd. Skydd för anklar och smalben är oxå skönt i många situationer.

Skyddskrav vid tävling:
För att få tävla krävs hjälm, heltäckande handskar, tröja och heltäckande byxor, stabila skor med snörning samt skydd för anklarna.
Utöver detta rekommenderas även ryggskydd, benskydd samt åtsittande byxor.

MHF-Ungdom | Hammarby Fabriksväg 25 | 120 30 Stockholm | Tel. 08-55 576 576 | Epost. info@mhf-ungdom.se
Adminlogin